פֵּנְטַקַקָה (טור חדש בעיניי היום ללא חשש גניזה).
חז"ל, בטח כולכם יודעים, תמיד רלוונטיים.
סיפורי האגדה התלמודיים, שהתרחשו או לא. הם הסיפור שלנו. היום. וכנראה גם מחר.
כשלמדתי השבוע את הסיפור התלמודי על פֵּנְטַקַקָה (ירושלמי תענית פ"א הל' ד'), כך קראו לאיש, שהיה מתגאה שהוא בעליהם החוקיים של חמש עבירות חמורות וכל זאת במסגרת עסק בדמות בורדל קברטי, שבו הוא אחראי על הכל, כולל הנשים כמובן ובכל זאת רבי אבהו, לאחר בירור שעשה, מבין שבהחלט ראוי אותו פֵּנְטַקַקָה להתפלל בכדי לבטל את גזירת הגשמים, הבנתי שחז"ל, בראייה המפוכחת שלהם את הדברים, בהבנה שלפעמים גם אם המעשה שנעשה הוא לא בדיוק ההלכה אלא הדבר הנכון לעשותו, ובביקורת שלהם על הממסד, רלוונטיים מתמיד.
ומה קפץ עליי לכתוב על זה? השבוע, כשקמתי לשגרת יומי המהונדסת בקפידה והתחלתי, עם השחור של הבוקר, לשוטט ברחבי הרשת, נתקלתי בעוד "שבירת שתיקה" של מוטרד מהמגזר הדתי, וכשקראתי את מה שכתב מדם ליבו התחברו לי הסיפורים התלמודיים שלמדתי רק לאחרונה, על תעניות ועצירת גשמים.
התחוורה לי העובדה שחז"ל רלוונטיים מתמיד, הבנתי שהביקורת הגדולה של חז"ל על ההנהגה הרבנית קהילתית יושבת פיקס על ימינו אנו.
כשחז"ל, בפשטות גאונית, מתארים בסיפוריהם את הבחירה הלא מובנת מאליה באדם הפשוט ולעיתים החוטא, כאחד שיבטל את רוע הגזירה וירווה את צמאונם של האנשים, הם לא רק באים לשעשע אותנו עם סיפורי נפלאות ולחזק את רוחנו ש"כל אחד יכול" אלא הם מודיעים קבל עם וסיפור שהאדם שנבחר, לא סתם נבחר אלא ראוי הוא יותר מההנהגה המקומית.
כשבסיפור " פֵּנְטַקַקָה מוריד גשמים" מספרים על האשה שהגיעה אל אותו פֵּנְטַקַקָה החוטא כדי לקבל עזרה, הם אמנם מעריכים את העובדה שהוא עזר לה אך גם מתארים מצב שבו אשה נצרכת לאדם כזה, שנמצא בתחתית הסולם המוסרי, רק בגלל שלא הייתה לה אוזן קשבת במקום אחר. יכול להיות שהיא ניסתה לפנות אליהם ויכול להיות שלא, שאולי מראש הבינה שלא יעזרו לה הרשויות וכשהאדם הפשוט בוחר לא לפנות לרשויות, לא לפנות אל רבני הקהילה שלו אלא להעדיף מסלול עוקף, חז"ל מבינים את עומק התהום ואת חוסר האמון בהנהגה.
וזה נכון גם לימינו.
כשנפגעים ואנשים קשי יום מחליטים לפנות לפרסום נרחב, אל הציבור, זה רק מפאת חוסר אמון בהנהגה הקיימת. הם לא סומכים עליה. יוצאים מנקודת הנחה שבמקרה הטוב הם יתעלמו, ינסו להצניע את העניין, יפתרו אותו בלא כלום או במקרה הגרוע, יתמכו בפוגע. התליין יהפוך לקורבן והקורבן? שיתמודד. הוא כנראה אשם במצבו.
כשאין הנהגה, כשאין תמיכה ממסדית/קהילתית בנפגעים ואין רצון אמיתי לגלות את האמת הנפגעים פונים לכיוונים אחרים.
בימי פעם, אז, טרם הטכנולוגיה, רבנים וקהילות יכלו להשתיק את העניין ולפתור אותו ואותנו בלא כלום, היום, ברשת, לשמחתנו, זה כבר יותר קשה.
היום עזרא לנדרובר היה מחזיק מעמד שעה וכל מטריד מינית אחר, אני מקווה שאני צודק, לא יכול היה להיות סדרתי לנצח ולסיים כקוריוז.
חז"ל רלוונטיים מתמיד בביקורת שלהם על ההנהגה הרבנית. היא נכונה לבבל, לישראל, לתקופת המשנה ולימינו.
כשאין הנהגה שאפשר לסמוך עליה אנשים מוצאים נחמה בהמון, בפייסבוק, בשוליים, בגבעות.
לשמחתי, היום, כשנפגעים מזהים קשר שתיקה אז לפעמים, באומץ רב שראוי להערכה גדולה, הם בוחרים לפרום אותו עם מספרי תיל ובצדק.
כשיש קשר שתיקה לפעמים הכל רוגש ורועש.
כשרבנים תומכים ברבנים פוגעים במקום בנפגעים עצמם וכשקהילות משתיקות מקרים קשים זה חייב לצוף איפשהוא, הזוהמה חייבת לזלוג, ככה זה. וטוב שכך.
אותם אלה שזורעים שקט בשדה מוקשים בסופו של דבר קוצרים רעש. הרבה רעש.
גם חז"ל הבינו שאין ואקום, כשאין הנהגה או כאשר ההנהגה מרקיבה אנשים ימצאו נחמה במקום אחר. לעיתים התשלום כבד ולעיתים, פֵּנְטַקַקָה, על אף הפרופיל הבעייתי שלו והשם המוזר, יוצא גבר.
או לפחות מוריד גשמים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה